Koncepcja pracy przedszkola
ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola nr 1 w Osielsku.
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole jest placówką innowacyjną, nowoczesną, skuteczną i twórczą na miarę XXI wieku i potrzeb dzieci.
- Rozwijamy w dzieciach inteligencję emocjonalną by przygotować je do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z porażkami, pragniemy nauczyć wiary we własne możliwości, rozwijać optymizm i poczucie własnej wartości.
- To miejsce, gdzie na zasadach równości i poszanowania wolności drugiej osoby realizowane są indywidualne potrzeby każdego podopiecznego.
- Przybliżamy dzieciom różne środowiska, jako bogate źródła wiedzy, miejsca wielu doznań i przeżyć intelektualnych, emocjonalnych i estetycznych.
- Przedszkole tworzy dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.
- Umożliwiamy dzieciom osiąganie sukcesów w różnych dziedzinach i przygotowujemy je do podjęcia nauki w szkole.
- Nasze działania opieramy na nowoczesnych, aktywizujących metodach i formach pracy zapewniając dzieciom możliwość doświadczania, obserwowania oraz tworzenia co prowadzi do osiągania sukcesów rozwojowych.
- Umożliwiamy dzieciom udział w zajęciach dodatkowych .
- Wspieramy rodziców w wychowaniu dzieci.
- Integrujemy całą społeczność przedszkolną.
- Zapewniamy wykwalifikowaną i kreatywną kadrę pedagogiczną, ustawicznie doskonalącą swój warsztat pracy, zapewniającą dzieciom wychowanie i edukację na najwyższym poziomie.
MISJA PRZEDSZKOLA
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier. Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu. Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko w naszym przedszkolu:
- czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
- jest akceptowane takie, jakie jest,
- ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
- jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
- uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie,
- uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
- poznaje swoje prawa i obowiązki,
- osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą powodzenie nauki w szkole.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego społecznego,
- czuje się Polakiem i Europejczykiem.
ROLA NAUCZYCIELA-WYCHOWAWCY
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
- wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
- współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
- aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
- stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
- doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.
CELE GŁÓWNE
I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
- Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
- Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
II. Procesy zachodzące w przedszkolu
- W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
- Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań.
- W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
- Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
- Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa. IV. Zarządzanie przedszkolem
- Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
- Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
- realizacja programu wychowawczego, wzmacniającego pozytywne zachowania dzieci,
- współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań wychowawczych,
- opracowanie skutecznych form bieżącego informowania rodziców o postępach edukacyjnych i wychowawczych dziecka,
- stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem,
- tworzenie warunków sprzyjających realizacji działań artystycznych, aktywności plastycznej, muzycznej, ruchowej i literackiej,
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie zdolności intelektualnych, niezbędnych w dalszej edukacji,
- budowanie systemu wartości – rozumienie znaczenia dobra i zła,
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
KRYTERIA SUKCESU
- poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne,
- wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
- wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
- zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
- zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,
- zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
- upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku, prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,
- wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
- stałe wzbogacenie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce, multimedia itp.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Cele:
- dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
- wszechstronny rozwój dziecka, • nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
- zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy,
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
- przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka,
- przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
- włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
- zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez szkolenia,
- ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
- promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami:
- zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
- zebrania grupowe,
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
- konsultacje indywidualne,
- prowadzenie kącika dla rodziców(informacje, eksponowanie prac,),
- organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców,
- organizacja szkoleń , warsztatów integracyjnych dla rodziców,
- organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
- włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
- konkursy, wycieczki,
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI PRZEDSZKOLAMI I SZKOŁAMI
- przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, konkursach, festiwalach wspólnie z innymi przedszkolami,
- zapraszanie przedstawicieli (nauczycieli, przedszkolaków z innych placówek z Polski i Europy w celu prezentowania pracy, szkolenia, warsztatów i wymiany doświadczeń,
- uczestniczenie w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych,
- badanie losów absolwentów.
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Sposoby motywacji dzieci:
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- oklaski,
- emblematy,
- przydział funkcji.
Stosowane kary:
- brak nagrody,
- upomnienie ustne,
- czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
- poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci (występy artystyczne, wystawy),
- teczek prac i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- albumów, kronik,
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
- rozmów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- hospitacji,
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
- informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
- prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów,
- dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym, krajowym i europejskim,
- popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
- prowadzenie kroniki przedszkola, gazetki przedszkolnej oraz strony internetowej,
- organizacja uroczystości,
- zabieganie o notatki w prasie,
- prezentacja w lokalnych mediach,
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
- upowszechnianie informacji o przedszkolu.
ELEMENTY SKŁADOWE KONCEPCJI
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności. Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.